تبلیغ دم گوش مشترکان

صنعت تبلیغات با حضورابزارهای ارتباطی و اطلاعاتی راه های جدیدی برای نفوذ به زندگی روزانه مردم یافته است
صنعت تبلیغات با حضورابزارهای ارتباطی و اطلاعاتی راه های جدیدی برای نفوذ به زندگی روزانه مردم یافته است. اینترنت و ایمیل امروزه مملو از آگهی های تبلیغاتی است که در هنگام خواندن یک متن، گوش دادن به یک موسیقی و یا دریافت یک فایل بارها از جلوی چشم کاربران رژه می روند . میل باکس (MAILBOX) ها روز به روز از نامه های ناخواسته (SPAM) پر می شوند و لحظه به لحظه دریافت اطلاعات مورد نیاز و رسیدن به آنها در چنبره و هزارتویی از بنر(BANNER) های تبلیغاتی قرار می گیرد که شانس یافتن اطلاعات در میان این آشفته بازار به حداقل می رساند.

تلفن های همراه یکی از این ابزارهای ارتباطی هستند که در طول زندگی کوتاه خود صرفا به تبادل صوت قناعت نکرده اند و پیشرفت و مقبولیت آنها در جامعه به دلیل قابلیت هایی چون ارسال فایل های متنی ، صوتی و گرافیکی است. نسل های جدیدتر تلفن همراه به دلیل بهره گیری از تکنولوژی های منحصر به فرد هر چند شرکت های مخابراتی را در ابتدای راه و در کوتاه مدت به ورشکستگی رسانده اند اما حداقل سود بسیاری را نیز نصیب کسانی کرده اند که از گوشه و کنارفعالیت آنها به ارتزاق مشغولند. ارسا ل کنندگان پیام های تبلیغاتی روی تلفن همراه از آن جمله اند. برای آنها اصل ارسال پیامشان از نزدیک ترین مکان به مشتری مطرح است و از خود مشتری کسی نزدیک تر به آنها نیست ودیگر لازم به یادآوری هم نیست که تلفن همراه امروزه از خود مردم هم به آنها نزدیک تر است.

شرکت های تبلیغاتی می دانند که ارسال پیام به دستگاهی که روزانه از مشتریانشان جدا نمی شود شانس دیدن ، فکر کردن و پسندیدن محصولات معرفی شده توسط آن را به شدت بالا می برد، با چنین رویکردی حالا کم کم پیام های تبلیغاتی روی تلفن همراه مشتریان فرود می آیند.

شورای اروپا و مقابله با معضل جدید
شورای اروپا چند ماه قبل نخستین پیام هشدارآمیز را در مورد پیام های تبلیغاتی روی تلفن همراه منتشر کرد. در این پیام با اشاره به افزایش حجم پیام های تبلیغاتی که از طریق تلفن های همراه به مشتریان می رسد از کشورهای اروپایی خواسته شده قبل از آنکه وضعیت شبیه ارسال پیام های ناخواسته(SPAMING) اینترنتی برسد،در این مورد چاره ای اندیشیده شده و قوانین لازم به این منظور تدوین و تصویب گردد.

ارسال نامه های ناخواسته به همان اندازه که باعث خوشحالی صنعت تبلیغات شده اسباب نگرانی طرفداران حفظ حقوق خصوصی ، دولتمردان کشورهای آمریکایی و اروپایی و کاربران را فراهم آورده است. روز به روز بر حجم این پیام ها در صندوق پستی کاربران اضافه می شود بی آنکه بتوان آنها را از پیام های عادی روزانه تفکیک کرد. در حقیقت ارسال کنندگان پیام های تبلیغاتی در طول دو سالی که مبارزه علیه آنان شدت گرفته ، به شکلی پارتیزان گونه آنچنان روش های خود را عوض کرده اند که نه سیستم های قضایی و نه سیستم های فنی قادر به مقابله با آنها نبوده اند و حتی کارشناسان از تاثیر تصویب برخی قوانین علیه آنان توسط دولت ایالات متحده ابراز ناامیدی می کنند. حالا با کشیده شدن پیام های تبلیغاتی به گستره ی ابزارهای ارتباطی دیگری چون موبایل، وضعیت به مراتب پیچده تر از این هم می شود. مشکلی که کشورهای اروپایی با آن درگیرند در حقیقت این است که برخی شرکت های خصوصی موضوع ارسال پیام های تبلیغاتی روی تلفن شهروندان را به نوعی در قراردادهای اولیه ذکر کرده اند هر چند در همین حال نیزبرخی شرکت های مخابراتی دولتی گفته اند که به زودی جرایمی را برای ارسال کنندگان این گونه پیام ها در نظر خواهند گرفت. 

خدمات و محصولات صنعتی