عیب یاب خودرو

 عیوبی که یک دستگاه عیب یاب خودرو باید بتواند آنرا برطرف سازد :

1- خواندن و پاک کردن کد خطا
2- نمایش پارامتر ها به دو صورت عددی و منحنی گرافیکی
3- نمایش مقدار استاندارد و توصیه شده از طرف کارخانه برای هر پارامتر
4- تست و راه اندازی عملگرها ( Actor Test )
5- تعریف کلید
6- تعویض و تعریف ECU و BSI روی تمامی سیستمهای ( ساده و مالتی پلکس )
7- پیکر بندی BSI ، ECU و تمام کنترل یو نیت ها و ...
8- تعویض کنترل یونیت کیسه هوا
9- کد دهی گیربکس اتوماتیک
10- تعویض و کد دهی رادیو
ECU-11 -موتور
12-BSI ساده و مولتی پلکس ( تیپ 1 تا 6 پژو 206 ، 307 ، 407 ) سیتروئن C4 ، C5
13- کیسه هوا ( Airbag )
14- ترمز ضد بلوکه ( ABS )
15- گیربکس اتوماتیک
16- سیستم ضد سرقت زانتیا CPH
17- نمایشگر ( Display )
18- جعبه فرمان ( COM2000 )
19-کولر ( Air Conditioning )
20- کنترل یونیت بدنه رنو UCH ,UPC
21- پشتیبانی بیش از تمامی کنترل یونیت  ها
 
 

عیوب اصلی که یک دستگاه عیب یاب باید آنها را به طور کامل  برطرف کند:

1-تعریف سوئیچ

2-دانلود ECU و BSI

3-پیکره بندی ECU و BSI

4-عیب یابی AIR BAG

5-عیب یابی  ABS

6-نرم افزار تعمیر ECU

7-سیستم ضد سرقت زانتیا CPH

8-کولر ( Air Conditioning ) و(COM2000)

 

عیب یاب ها به دو بخش داخلی و خارجی  تقسیم می شوند :

بخش داخلی:
شرکتهای تولید کننده دستگاههای عیب یاب خودرو را در ایران میتوان  به  شرکتهای   خودرو آزما  -- رایان خودرو-- رایان صنعت -- مهاد صنعت -- پاریزان صنعت --پریزان صنعت--پرزان صنعت-- موتور آزما ...  و همچنین   آیکو  را نام برد.

بخش خارجی:
عیب یاب های  خارجی به دو قسمت ارجینال(orginal) و گلوبال (global)تقسیم می شوند

اورجینال: دستگاه هایی که  یک یا چند نوع خودروبه طور 100 % عیب یابی می کنند مثل  شرکت  پژو و سیتروئن (دیاگ  2000 و PPS  )،  شرکت بنز  (STAR)  و .... که عیب یاب مختص همان خودرو می باشد 

GLO BAL  : دستگاه هایی هستند که   خودرو ها ی بیشتری راپوشش می دهند  بعضی از خودروها را بصورت کامل و بعضی از خودروهارا در حد   40 تا80 % این کار را انجام می دهند .که در مدل های متفاوت  به صورت پرتابل  ، PC و  مدل های مختلف دیگر عرضه می شود.

انواع عیب یاب ها:

عیب یاب ها یا اسکنر ها را   به سه مدل 1- پرتابل  2- PC و 3- لپ تاپ  تقسیم بندی می شوند:

پرتابل ها:  عیب یاب هائی  با قابلیت حمل در  اندازه کوچک  و بر اساس سیستم داس (DAS)  یا ویندوز کار می کند که در بعضی از مدلها  در زمان دانلود  ECUو BSI   به مشکل برخورد می کنند  که شما حتما"باید در زمان خرید به این نکته توجه کامل داشته باشید.

PC ها :  برای عیب یابی از یک کامپیوتر خانگی   p4 برای انجام عیب یابی استفاده می شود که با توجه به عدم قابلیت حمل و حجم زیاد کمتر مورد استفاده قرار می گیرد .

این اسکنر ها خود به دو مدل سیستم راه انداز  DOS و  همان ویندوز XP تقسیم می شوند مدل DOS دارای محیطی بسیار ساده "زمینه مشکی" قدرت مانور کم و اینکه از PC  فقط در جهت عیب یابی استفاده می شود یا حداقل در زمان کار باید در حالت داس باشد که این سیستم در حال حاضر از رده خارج می باشد

 اما سیستم راه انداز XP    دقیقا یک کامپیوتر معمولی است که نرم افزار عیب یابی مثل هر برنامه دیگر بر روی  سیستم نصب و شما در زمان عیب یابی کافی است آیکن آن کلیک کرده تا صفحه نمایش عیب یاب به نظر شما برسد .  در این حالت شما از قسمت های دیگر PC  یا کامپیوتر خود می توانید به راحتی استفاده کنید که البته به نوع کامپیوتر و قدرت داخلی آن اعم از  HARD, RAM  و.CPU ، motherboard  بستگی دارد .(در حال حاضر اکثر  PC ها از نوع  XP  می باشند ).

لپ تاپ :سومین مدل عیب یاب ها که کارائی بسیار زیادی دارد و اکثر خریدارن به آن روی آورده اند مدل لپ تاپ است این مدل اسکنر ها دارای مزیت زیادی نسبت به دو مدل دیگر است لپ تاپ ها به خاطر قابلیت حمل ، دارای سیستم XP   بودن، کافی بودن حافظه داخلی آنها  ،راحتی کار آنها  بهترین می باشد و  ناگفته نماند که شما همیشه یک کامپیوتر قابل حمل که قابلیت  انجام کلیه کار های یک کامپیوتر معمولی را حتی در زمان عیب یابی  در اختیار شما می گذارد.

انژکتور چیست؟