سه استارت آپ خلاق در صنعت مد

    Contextura شرکت مد برزیلی است که مدل کسب و کار آن مدلی آهسته و با ترکیب عوامل ضایعات زباله است. پوشاک از پارچه های مجدد و مواد جایگزین پایدار (به عنوان مثال PET بازیافت شده، الیاف پایدار) دست ساز می شود. با توجه به عوامل محلی، تولید به صنعتگران محلی، برون سپاری شده که محدودیت مقیاس پذیری و رشد دارد. به دنبال اصول کاهش مصرف گرایی، محصولات به نحوی طراحي شده اند که بي زمان و همه جانبه باشند، به طوری که پوشاک را می توان در بسياری از شرايط مختلف استفاده کرد. این شرکت با استفاده از یک مدل فروش مستقیم، ترکیبی از یک پلت فرم تجارت الکترونیک با فروشگاه خرده فروشی محلی و فروشگاه های خرده فروشی شریک در سراسر برزیل ایجاد کرده است.
    استارت آپ بعدی شرکت ایتالیایی Armadio Verde است. این استارت آپ ها بر تکنولوژی تمرکز می کنند تا عوامل نوآوری پایدار را فعال کنند. Armadio Verde یک پلت فرم آنلاین برای مبادله لباس کودکان است که از پارامترهای کاهش مصرف گرایی، استفاده از لباس دست دوم و همکاری جمعی استفاده می کند. استارت آپ یک مکانیزم مبادله مبتنی بر ناحیه برای ایجاد و به دست آوردن لباس های دست دوم برای نوزادان و کودکان تا 16 سال ایجاد کرده است. با اهدای لباس های استفاده شده، اعضا می توانند برای صرف لباس های دیگری که از طریق پلت فرم در دسترس قرار می گیرند، اعتبار بدست آورند، به این ترتیب باعث تعامل و همکاری می شود. Armadio Verde یک تجربه جدید مد را بر اساس ارزش هایی مانند کیفیت بالا (همه لباس ها از لحاظ کیفیت و برند کنترل می شود)، پایداری، نوآوری و به اشتراک گذاری ایجاد کرده است و ، صرفه جویی در پول، زمان و منابع را افزایش می دهد. همچنین استارت آپ با تمرکز بر روی کودکان، دارای توانایی قوی برای ارتقاء آموزش به مشتری است.
    فیبر نارنجی Orange Fiber یک استارت آپ برای ایجاد پارچه های پایدار از محصولات جانبی مرکبات است. تنها در ایتالیا هر ساله بیش از یک میلیون تن از محصولات جانبی مرکبات هدر می رود. Orange Fiber با ایده اصلی و ذاتا پایدار به منظور استفاده مجدد از این زباله ها (مانند پوست نارنگی، لیمو و گریپ فروت) و تبدیل آنها به الیاف سلولزی، یک پارچه نوآورانه برای تولید لباس ایجاد کرده است. استارت آپ برای انجام این کار، فرآیند مبتنی بر فناوری نانو را طراحی و توسعه داده و ثبت کرده است که مواد خام با آلودگی بالا را با عناصر طبیعی جایگزین می کند. منسوجات پایدار حاصل از آن نشان دهنده فرصت جدیدی برای سنت ایتالیایی در زمینه پارچه و منسوجات با کیفیت بالا است. مدل کسب و کار Orange Fiber ، ریسک های پایداری مواد خام پایدار، بازیافت،  استفاده از منابع محلی و تولید بدون ضایعات را در بر می گیرد.