بازاریان می گویند، اگر سایت های اینترنتی به وعده هایی که در سال گذشته دادند، عمل کنند، آنها بودجه آگهی های تبلیغاتی آنلاین خود را افزایش خواهند داد. این وعده ها عبارتند از تعیین و اندازه گیری دقیق تاثیر آگهی های تبلیغاتی پر فروش، آگاهی در مورد مارک ها و نیز عوامل دیگر مثل قصد و نیت مصرف کنندگان برای خرید.
هر ماه که می گذرد کمپانی های آنلاین به طور روز افزونی توانایی انجام این کار را پیدا می کنند اما سئوال این است، آیا بازاریان واقعا این کار را انجام می دهند؟
گوگل آخرین کمپانی است که به وعده هایش در این مورد دارد خوب عمل می کند. یک شکل و طرح جدید به تبلیغات کنندگان اجازه می دهد که یک سری کدهای نرم افزاری را از وب سایت گوگل کپی کرده و بر صفحات وب سایت خود بچسبانند. وقتی کاربران بر لینک آگهی ها کلیک می کنند از وب سایت گوگل، گوگل مسیر کاربر را دنبال می کند ولی مثل دیگر کمپانی ها، گوگل اطلاعات شخصی کاربر را جمع آوری نمی کند.
آگهی دهنده ها می توانند به گوگل وصل شوند و نمودارهایی را ببینند که چند بازدید کننده یک آیتم را خریده اند و برای دریافت پیام به ای میل خود امضا کردند با اطلاعات دیگری را جستجو نموده اند. با تجهیز به این اطلاعات، بازاریان می توانند بفهمند که افزایش بودجه می ارزد یا خیر!
سالار کامانگار، مدیر بازاریابی گوگل می گوید، ما فکر می کنیم که این موضوع جای حرف دارد که ما به تبلیغات کننده ها کمک کنیم که بدانند چه اتفاقی دارد می افتد. ما نمی خواستیم آنها قیمت را بالا یا پایین ببرند، زیرا اگر آنها قیمت را بالا ببرند ما به عنوان یک مشتری ضرر می کنیم و اگر آنها قیمت را پایین بیاورند، آنها از رقابت خارج می شوند.
در این سه هفته یعنی از زمانی که گوگل شکل و ترکیب جدید خود را اعلام کرده، کامانگار گفت: منافع بیشتر از حد انتظار از آگهی دهندگان دریافت کرده است و مشتریان آنها از سرویس جدید که به طور کلی قیمت ها در آن افزایش پیدا کرده است، استفاده کرده اند، در حالی که به نظر می رسد با افزایش قیمت، میزان استفاده کم شود.
این شکل و ترکیب جدید به این کمپانی کمک می کند تا از تعلیق و وقفه آنی در آگهی ها به وسیله بازاریان جلوگیری کند، بازاریانی که اغلب برای ارزیابی و آزمایش رقابت های تبلیغاتی چند روزی فعالیت های تبلیغاتی خود را تعطیل می کنند.
تحلیلگران صنعتی می گویند که این طرح جدید از سوی گوگل و خدمات مشابه از سوی کمپانی هایی مثل (centre port) و link share به بازاریان کمک می کند تا سود سرمایه گذاری خود در بخش آگهی را تعیین کند.
البته بازاریان سنتی خیلی به این شیوه متکی نیستند، آنها درگیر رقابتی دیگر، یعنی رقابت «مارک های» تجاری هستند تا ارقام و آمار. به هر حال قبل از وب، تنها رسانه تبلیغاتی که چنین محاسباتی را امکان پذیر می ساخت، ارسال مستقیم نامه بود که مدیران بازاریابی از طریق نامه های به اصطلاح «جانک» یا ارسال بروشورها این کار را می کردند.
اما در دو سال اخیر، کمپانی های سنتی بودجه های خود در عرصه های مختلف تجارت را بررسی می کنند و بازگشت سرمایه خود را محاسبه می کنند. اما با وجود اینکه ابزار و امکانات آنلاین برای محاسبه بازگشت سود و میزان سرمایه گذاری در دسترس است، بازاریان سنتی کمتر درباره آن چیزی می دانند.
تحقیق فورتر از ۹۵ بازاری که روز جمعه منتشر شد، حاکی از آن است ۸۱ درصد از آنها معتقدند که بودجه آگهی های آنلاین خود را در صورتی افزایش خواهند داد که ثابت شود چنین آگهی هایی فروش آنها را افزایش داده است. اما بسیاری از پاسخ دهندگان از مطالعات و تحقیقات بی شماری که تاثیر افزایش هزینه آنلاین را نشان می دهد، چیزی نمی دانند. فقط اگر بازاریان تجربه خوبی از آگهی های آنلاین داشته باشند، اعتماد آنها افزایش پیدا خواهد کرد و هزینه ها را می افزایند.
گوگل، یکی از آن کمپانی هایی است که چنین ضمانت هایی را به بازاریان می دهد. همچنین وب سایت news.com ، builder.com، gamespot.com و برخی دیگر نیز از جمله کمپانی هایی هستند که خدمات مشابهی را ارائه می دهند.
اوایل سال جاری gamespot که یک وب سایت اطلاعاتی درباره بازی های ویدئویی است، برنامه ای برای تبلیغات کنندگان تدارک دید به نام gamespot trax که در واقع یک سرویس مجانی آنلاین که می توانستند نتایج آماری، آگهی های تبلیغاتی را دنبال کنند.
البته کارشناسان معتقدند که gamespot trax ، یک سرویس غیر معمول در میان سرویس های تجزیه و تحلیل آگهی های آنلاین است، زیرا این سرویس چیزهایی دیگر غیر از میزان فروش را هم نشان می دهد، چیزهایی از قبیل میزان و تعداد مصرف کنندگان آنلاین و میزان آگاهی مصرف کنندگان از طریق تحقیقات اینترنتی.
Game Spot trax، آمار سیر هر طبقه و رده بندی برای ۸۵۰۰ محصولات ویدئویی که Game Spot و دیگر سایت های بازی آن ها را ارائه می دهند. برای مثال برای ویدئویی هنرهای الکترونیکی فوتبال ۴۰ و Maddem Game Spot trax نشان می دهد که چگونه آگاهی مشتریان از زمانی که این ویدئوها ارائه شده است تاکنون چه تغییراتی را دنبال کرده است و تعداد کسانی که از بخش Medden ۴۰ بازدید کردند چند نفر بودند و آن را با تعدادی که از وب سایت Geme Spot دیدن کرده اند را مقایسه می کنند.
یکی از بازاری ها به نام اریک جانسون معتقد است که چنین خدماتی واقعا ما را تحت تاثیر قرار می دهد و در واقع این موضوع ما را وامی دارد تا سرمایه گذاری خود را در این بخش افزایش دهیم. جانسون می گوید: مشتریانش که مصرف کنندگان اصلی بازی های ویدئویی و الکترونیکی کمپانی هایی نظیر سونی و Electronic Art هستند، «تغییرات معنی داری» در هزینه آگهی های آنلاین آنها ایجاد کرده اند.
وی می گوید: در گذشته آنها ۲۰ هزار دلار برای آگهی های آنلاین هزینه می کردند و حالا ممکن است که آنها این مبلغ را به ۲۰۰ یا حتی ۳۰۰ هزار دلار افزایش دهند.
آنها معتقدند از زمانی که خدمات Trax ارائه شده است یعنی از بهار امسال تعداد آگهی های تبلیغاتی بر روی Game Spot و سایت CNET و دیگر وب سایت هایی که ویدئویی های بازی را ارائه می کنند، سه برابر شده است که می توان گفت میانگین هزینه تبلیغاتی بر روی هر سایت ۲۵ درصد افزایش یافته است.
در ماه های آینده Gemspot، داده های چرخه خرید خود را با آمار فروش از کمپانی تحقیق NPD یکی می سازد برای این که به پیش بینی های فروش بازی ها کمک کند. آقای بریگز مدیر اجرایی این کمپانی می گوید که سال آینده CNET به آگهی دهندگان وب سایت های دیگری را پیشنهاد خواهد کرد که خدمات مشابهی را ارائه می دهد و همان پولی را دریافت می کند که .trax این یعنی یک انقلاب.