لامپ ال ای دی

لامپ هاي ال اي دي چيست ؟

لامپ ال‌اي‌دي ( LED lamp) نوعي از لامپ‌هاي حالت جامد است که از تکنولوژي ديود نورافشان استفاده مي‌کند و به عنوان منبع روشنايي به کار مي‌رود. اين لامپ‌ها که در ابتدا بيشتر به عنوان يک چراغ قرمز رنگ در درون دستگاه‌هاي الکترونيکي کاربرد داشتند، با توجه به مصرف برق کم نسبت به ساير لامپ‌ها، عمر بسيار بالا و فناوري جديد ساخت به رنگ‌هاي ديگر توانسته‌اند جاي خود را در صنعت روشنايي در دنيا باز کنند.

LED مخفف کلمات Light emitting diode است معني ديود ساطع کننده نور را مي‌دهد. ديودهاي ساطع کننده نور در واقع جزء خانواده ديودها هستند که ديودها نيز زير گروه نيمه هادي‌ها به شمار مي‌آيند. خاصيتي که LEDها را از ساير نيمه‌هاديها متمايز مي‌کند اين است که با گذر جريان از آنها مقداري انرژي به صورت نور ازآنها ساطع مي‌شود.

کارشناسان معتقدند که لامپ‌هاي معمولي يا همان لامپ‌هاي رشته‌اي يکي از مهمترين دلايل افزايش مصرف انرژي و در نتيجه افزايش حجم توليد گازهاي گلخانه اي در جهان ميباشند. بنابراين بسياري از کشورها، برنامه چند ساله‌اي را براي جايگزيني مدل‌هاي ديگر لامپ به جاي لامپهاي رشته‌اي تدوين کرده‌اند تا شايد بتوانند در دراز مدت استفاده از لامپهاي رشته? و به تبع آن حرارت زمين را کاهش داده و کره زمين و ساکنانش را نجات دهند. به همين دليل استفاده از لامپهاي کم مصرف، فلورسنت و... مرسوم شد و برخي کشورها مردم را ملزم به استفاده از اين لامپ‌ها کرده‌اند. البته ذکر اين نکته لازم است که استفاده از لامپ‌هاي LED در توليد تلويزيون محدوديت‌هايي دارد که يکي ازآنها محدوديت استفاده از اين تکنولوژي در سايزهاي پايين است.