معرفی محصول دیجیتال و ارزش آن برای کاربران

تصمیمات مربوط به محصول دیجیتال مربوط به ویژگی ها، کیفیت، طراحی، علامت گذاری عناصر و دیگر ویژگی های محصول دیجیتال یا خدمات ارائه شده است. از آنجا که دیجیتال به وب اشاره دارد، این محصولات باید به طور عمده در مقایسه با کالاهای صرفا فیزیکی ماهیت دیجیتال داشته باشند. نمونه هایی از کالاهای دیجیتال شامل محتوای دیجیتال، مانند : فیلم ها، کتاب ها، آهنگ ها، مقالات، داده ها، و غیره، و همچنین خدمات دیجیتال، مانند :  ارتباطات، اشتراک، نرم افزار و غیره هستند . یک محصول فیزیکی مانند رایانه ای که در اینترنت فروخته می شود به عنوان یک محصول دیجیتال طبقه بندی نمی شود، اگر چه می توان آن را آنلاین (فضای دیجیتال) با استفاده از تبلیغات آنلاین (شناساندن دیجیتال) فروخت. یک رده سوم مربوط به محصولات هیبریدی مانند بلیط هواپیما است که حاوی یک قطعه دیجیتال (بلیط) و یک جزء فیزیکی (پرواز) است. با توجه به این تمایز، برخی از تصمیمات مربوط به محصول دیجیتال شبیه محصولات سنتی خواهد بود ، مانند چگونگی تفکیک محصول از محصولات رقبا و نحوه نامگذاری آن  . با این حال تصمیم های دیگر منحصر به فضای دیجیتال است مانند طراحی وب سایت و اضافه کردن ویژگی های دیجیتالی.
برخی از چالش ها برای بازاریابی محصولات دیجیتال جدید است. برای مثال، شرکت های رسانه ای مانند موسیقی و روزنامه ها اولین کسانی بودند که محصول خود را به صورت آنلاین به علت سهولت دیجیتالی کردن محتوا ، آنلاین ارائه کردند. با این حال آنها با یک چالش عمده از دزدی ادبی و جداسازی محتوای روبرو هستند. محصولات دیجیتال به راحتی کپی و پخش می شوند. زمانی که ارائه دهندگان نرم افزار ، دسترسی به داده ها  را دیجیتال می کنند، مشکلات مشابهی  برای سرویس های دیجیتال، نیز  بوجود می آید. مدل فروشی اغلب مورد استفاده قرار می دهد به خریدار اجازه خرید و سپس کپی، به اشتراک گذاری و یا قرض دادن محصول  را به صورت قانونی یا غیر قانونی میدهد. برخی از این شیوه ها غیرقانونی هستند، اما همچنان بر تصمیم گیری محتوا و ارائه دهندگان خدمات دیجیتالی، به ویژه در طراحی محصول و مدیریت مدیریت بهای محصول تأثیر می گذارد. یکی دیگر از تصمیمات عمدۀ محصول دیجیتالی،بر ترغیب مصرف کنندگان به فعالیت هایی مانند تولید محتوا در وبسایت های اینترنتی مثل ویکی پدیا یا ایجاد همکاری در انجمن های آنلاین مانند Patients Like Me و TripAdvisor متمرکز است.چالش این است که باید مصرف کنندگان محتوای ارزشمند تولید کنند که دیگران از آن استفاده کنند.