تبلیغات اینترنتی: شاید سه هزار سال دیگر

سه هزار سال قبل از آن که آدمک های تبلیغاتی ناگهان وسط مانیتور ما سردر بیاورند و یا با چشمک زدن های مداوم ما را گیج کنند و به حرکات ماوس هم توجهی نکنند و خود به خود بعد از مدت زمانی محو شوند، هزاران سال قبل از آنکه صاحبان صنعت تبلیغات حتی ای میل های خصوصی ما را جست وجو کنند تا کلماتی را که به محصول مشتریانشان نزدیک است یافته و تبلیغ آن محصول را در صندوق پستی ما قرار دهند و بالاخره سال ها قبل از آن که ما روزانه بیشتر وقتمان را به پاک کردن تبلیغات ناخواسته و پناه گرفتن از دست بمباران آگهی ها اختصاص دهیم هم تبلیغات وجود داشته است.

بنا بر کشفیات باستان شناسان حداقل در حدود سه هزار سال قبل لوح هایی در میان مردم توزیع می شد که وظیفه تبلیغات را برعهده داشتند گاه پماد روغنی و گاه تعریف از کسی که در دوختن کفش مهارت دارد و یا لوح هایی که موید تبلیغ تماشای جنگ گلادیاتورها و یا رای دادن به یک سیاستمدار بود.

از آن زمان تاکنون هر چند ابزارهای تبلیغاتی از لوح به مانیتور و از تیشه به ماوس تغییر کرده اما محتوای تبلیغات تقریباً ثابت مانده و امروزه نیز بخش هایی از لوازم مصرفی و بهداشتی گرفته تا سرویس های خدماتی و بالاخره تبلیغات سیاسی در سطح رسانه ها دیده می شود. در این میان البته نقاط عطف مختلف در طول تاریخ در این صنعت نیز تاثیر داشته مثلاً اختراع ماشین چاپ توسط گوتنبرگ باعث تسهیل و گسترش تبلیغات چاپی شد و یا اختراع تلویزیون به تبلیغات تلویزیونی انجامید و امروز نیز تبلیغات بخش عمده و ویژه ای در رسانه های نوین و ابزارهای ارتباطی مثل اینترنت ایفا می کند.تبلیغات اینترنتی نیازی به معرفی و توضیح ندارند.

هر کسی که حتی یک بار به اینترنت مراجعه کرده باشد می تواند بین یک تبلیغ و یا مطلب عادی تفاوت قائل شود.

تبلیغات اینترنتی در حقیقت نمایش علایم تجاری، کلمات و یا تصاویری است که در سایت های پربیننده قرار می گیرد و کاربران را به کلیک کردن روی آن و خرید دعوت می کند. آگهی های اینترنتی از زمانی که پا به گستره اینترنت گذاشته اند به شکل ها و اندازه های گوناگونی ظاهر شده اند گاه در قالب ای میل، گاه به صورت تصاویر گرافیکی در کنار یا بالا و پایین صفحات اینترنتی قرار می گیرند و با شکل و شمایل چشم نواز سعی بر جلب توجه کاربران می کنند.

بر خلاف دیگر سیستم های تبلیغاتی در رسانه هایی مثل روزنامه و یا حتی تلویزیون که میزان دقیق کسانی که یک تبلیغ را می توانند ببینند مشخص نمی کند در اینترنت حتی میزان دقیق افراد کلیک کننده روی تبلیغات قابل دستیابی است و به همین دلیل حتی شرکت های تبلیغاتی بر همین اساس یعنی بر اساس تعداد کلیک روی تبلیغاتشان به سایت ها پول می پردازند به همین دلیل گاه حتی سایت ها به ازای هر کلیک به افراد پول می پردازند تا میزان دیده شدن تبلیغات اینترنتی افزایش یابد. امروزه میزان تبلیغات در سایت های اینترنتی حجم قابل توجهی از تجارت را دربر می گیرد گفته می شود در سال گذشته سود حاصل از تبلیغات آن لاین چیزی در حد ۷ میلیارد دلار بوده است. شاید یکی از دلایلی که تبلیغات اینترنتی طی سال های اخیر در دنیا با رشد قابل توجهی روبه رو شده گسترش تجارت الکترونیک و افزایش حجم سفارش و خریدهای آن لاین بوده که باعث شده تا بنگاه ها و مراکز خدماتی، صنعتی و تولیدی روز به روز بیشتر به اینترنت و تبلیغات آن لاین روی بیاورند.