گزارشی از روش تبلیغات شرکت های بزرگ IT

زمین می چرخد؛ چه از شمال به جنوب برویم یا از جنوب به شمال. اما چرخش زمین را حس نمی کنیم و تنها طلوع و غروب خورشید را به عنوان نتیجه نظاره گر هستیم.

چرخش زمین تنها یک نمونه است از تمام اتفاقاتی که هر روز در اطرافمان می افتد و ما را بی آنکه بخواهیم با خودشان همراه می کنند.

مقاومتی در کار نیست، چون در این بازی ما هیچ انتخاب دیگری نداریم.

تبلیغات و آگهی های رنگارنگ و مختلف هم درست همین منوال را در پیش می گیرند و در واقع به این علت است که خواسته یا ناخواسته ما را تحت تاثیر خودشان قرار می دهند. به این ترتیب در همین جنگ های تبلیغاتی است که شرکتی به شهرت رسیده و به سود سرشاری دست پیدا می کند و در مقابل شرکتی دیگر از گردونه رقابت خارج می شود و رکود را تجربه می کند.

در این میان شرکت های بزرگ فعال در عرصه تکنولوژی هم با چنین جنگ هایی رو به رو هستند.

در واقع اگر بخواهیم دقیق تر در این مورد قضاوت کنیم بهتر است بگوییم که این شرکت ها به دلیل نوع فعالیتشان که آنها را با تکنولوژی روز همراه می کند و البته به علت حجم محصولات جدیدی که در هر سال یا حتی هر ماه روانه بازار می کنند، شاید بیشتر از شرکت های دیگر با چالش های عرصه تبلیغات درگیر هستند.

به همین دلیل این شرکت ها هر روز روش تازه ای را برای معرفی محصولات و خدمات خود انتخاب کرده و به کار می گیرند.

با این اوصاف بد نیست با بعضی از روش های تبلیغاتی که برخی شرکت های بزرگ تکنولوژی به کار می گیرند آشنا شویم.

نت Microsoft روی آنتن
غول بزرگ نرم افزاری دنیا هم اگرچه نیازی به معرفی ندارد اما برای عقب نیفتادن از این روند رقابتی، شیوه های متنوعی را برای تبلیغاتش برمی گزیند.

Microsoft در حالی که این راه های مختلف را در طول سال ها تجربه کرده است، اما گویا نمایش و تیزرهای تلویزیونی را بهترین راه معرفی محصولات خودش یافته است.

درست به همین علت هم هست که تمام محصولات این شرکت معمولا در تیزرهای تلویزیونی با موسیقی جالب پخش می شوند.

Microsoft اولین بار در سال ۱۹۹۵ «ویندوز ۹۵» را در یک آگهی تلویزیونی با موسیقی و صدای «رولینگ استون» معرفی کرد.

در سال ۱۹۹۶ هم این شرکت «ویندوز ۹۸/۹۵» خود را با شعار تبلیغاتی «امروز می خواهی به کجا بروی؟» و در مونتاژی هنرمندانه از نرم افزارهای مختلف تحت ویندوز معرفی کرد.

«آفیس ۲۰۰۳» این شرکت هم در یک تیزر چند دقیقه ای که در آن به مخاطبان تاکید می شد که اگر نرم افزارت را به روز نکنی، یک دایناسور باقی خواهی ماند، به کاربران سرتاسر جهان معرفی شد.

نمایش تبلیغاتی Xbox۳۶۰ هم در سال ۲۰۰۵ توجه اغلب کاربران را به خودش جلب کرد.

در این آگهی جالب مسافران ایستاده در ایستگاه قطار شهری در صحنه ای خیالی توسط چندین تیرانداز محاصره می شوند.

«ویندوز ویستا» اما با تبلیغات ساده ای که در آنها هیچ اشاره ای به قابلیت های آن نشده بود معرفی شد و انتقاد بسیاری از کارشناسان را هم برانگیخت.

پخش کننده موسیقی Zune شرکت Microsoft اما در سال ۲۰۰۷ با نمایشی جذاب و موسیقی جالبی که به خوبی با صحنه ها تلفیق شده بود، برای اولین بار به نمایش درآمد.

این تیزر تبلیغاتی به اندازه ای جذاب بود که بسیاری از بینندگان تایید کردند که ویدئوکلیپ این موسیقی به اندازه این تیزر زیبا نبوده است.

در سال ۲۰۰۸ هم Microsoft یک بار دیگر برای تبلیغ نسخه جدید Xbox۳۶۰ در یک نمایش تلویزیونی متخصصانی را در یک آزمایشگاه به تصویر کشید که راه های برقراری ارتباط بهتر والدین با کودکان را آموزش می دادند.

به این ترتیب Microsoft سعی می کند با به کارگیری تصاویر زنده و موسیقی توجه مخاطبان را به محصولاتش جلب کند.

Apple، سیبی که متفاوت می اندیشد
یکی از بزرگترین شرکت های کامپیوتری دنیا از تبلیغات مختلف چاپی و تلویزیونی برای معرفی محصولاتش استفاده می کند.

اگرچه اغلب کاربران محصولات Apple را با شعار تبلیغاتی «متفاوت بیندیش» می شناسند، اما این شرکت راه های مختلفی را برای القای این ایده به کار می بندد.

اولین تبلیغات Apple در سال ۱۹۸۳ و برای معرفی کامپیوترهای مکینتاش بود. این آگهی در قالب یک بروشور ۱۸ صفحه ای در مجله های معتبر عرضه می شد.

«۱۹۸۴» هم نام یک آگهی تلویزیونی بود که در آن کامپیوتر شخصی مکینتاش معرفی شد.

شعار «متفاوت بیندیش» هم در سال های دهه ۱۹۹۰ به صورت آگهی های چاپی، آنلاین و تلویزیونی در ذهن مخاطبان نقش بست.

«ipod people» هم نام یک تیزر تبلیغاتی بود که برای معرفی ipod با صحنه هایی جالب از ترکیب نور و موسیقی در دهه ۲۰۰۰ به نمایش گذاشته می شود.

Apple اما در سال های اخیر حجم بیشتر تبلیغاتش را در کلیدواژه هایی خاص در همایش های سالانه Macworld متمرکز کرده است.

?=HP+شما
شرکت بزرگ HP هم مانند اغلب شرکت های دیگر از روش های مختلف تبلیغاتی استفاده می کند.

HP اما معمولا از تصاویر ساده برای نمایش تکنولوژی های کاربردی بهره می برد. این تصاویر که به صورت بنرهای تبلیغاتی و تیزرهای تلویزیونی به کار گرفته می شوند، در حقیقت تاثیر تکنولوژی در زندگی روزمره را به نمایش در می آورند.

این شرکت در یکی از تیزرهای تبلیغاتی خود برای پرینترهای هوشمند عکس خود از بازیگر ۱۰ ساله و محبوب فیلم «خانم سان شاین کوچک» استفاده کرده است.

عنصر اصلی تبلیغات HP اما استفاده از عکس، تصاویر و رنگ های متنوع و ترکیب آنهاست.

HP اما بزرگترین پروژه تبلیغاتی خود را در سال ۲۰۰۳ با هزینه ۳۰۰ میلیون دلاری برای بنر تبلیغاتی «HP+ شما» (HP+YOU)، انجام داده است.