8 کلید طلالیی برای آرامش در محل کار

استرس در محل کار از ریشه‌ای‌ترین دلایل اکثر بیماری‌ها اعم از خفیف و شدید است. تخمین زده‌اند که فقط در ایالات متحده ۶میلیون برگه مرخصی استعلاجی مربوط به بیماری‌های مرتبط با استرس است…

از این رو، اگر نمی‌خواهید این بیماری‌ها گریبان‌گیر شما هم بشوند، لازم است طرز مقابله با استرس در محیط کار را بیاموزید. این مطلب، شما را با برخی از بهترین راهکارهای مقابله با استرس در محیط کار آشنا می‌کند.

 


۱-صبح‌تان را شاداب آغاز کنید

بسیاری از مردم حتی پیش از رسیدن به محل کار خود دچار استرس می‌شوند. آماده کردن فرزندان برای مدرسه، انجام دادن کارهای خانه، گیر کردن در ترافیک، تحمل رفتارهای ناهنجار ترافیکی و مشکلاتی از این دست، شما را عصبی و در برابر واکنش‌ها آسیب‌پذیرتر می‌کنند. برای اجتناب از این تنش‌ها، زمان صبحگاهی خود را به درستی نظم دهید و برای رفتن به محل کار کمی زودتر و با نگرشی مثبت از منزل خارج شوید. روحیه مثبت، شما را به راحتی از موقعیت‌های استرس‌زا خارج می‌کند و تا حد زیادی اثرات بد استرس را کاهش می‌دهد.


۲-انتظارهای دیگران را بشناسید

بسیاری از موقعیت‌های استرس‌زا به این دلیل پدید می‌آیند که مردم دقیقا نمی‌دانند از آنها چه انتظاراتی دارند. به ‌عبارتی الزامات کار برایشان روشن نیست. با صحبت با مافوق‌تان می‌توانید از بروز چنین موقعیت‌هایی اجتناب کنید. دانستن «میزان کار کافی» در سازماندهی به زمان و کار بسیار مهم است و استرس را از بین می‌برد.


۳-از درگیری‌ در محل کار اجتناب کنید

درگیر شایعات نشوید و در هیچ منازعه و جروبحثی وارد نشوید. درگیری در چنین موقعیت‌هایی نه‌ تنها تعادل هیجانی شما را بر هم می‌زند، بلکه اعتبار شما را در محیط کار خدشه‌دار می‌کند. همچنین از افرادی که عادت دارند به درگیری‌ها و اختلافات دامن بزنند، دوری کنید. هیچ‌گاه عقاید مذهبی یا سیاسی خود را با حالتی پرخاشگرانه ابراز نکنید.

۴-فضای کار راحتی به وجود آورید

شاید تاکنون به این موضوع توجه نکرده باشید ولی محیط کاری نامساعد، شما را بیشتر در معرض استرس قرار می‌دهد. حتی مدل صندلی، ارتفاع میز و… در بالابردن بازده کاری و توانایی شما در مقابله با استرس بسیار موثر است. از این ‌رو، مطمئن شوید که اتاق شما به همه وسایل ضروری و راحت مجهز است تا شغلتان را به امری لذت‌بخش تبدیل کنید.


۵-از پرمشغلگی بپرهیزید

شاید برخی معتقد باشند که پرمشغلگی به شما کمک می‌کند تا از وقتتان استفاده بهینه داشته باشید و در نتیجه بازدهی خود را بالا ببرید اما واقعیت این است که پرمشغله‌بودن سبب می‌شود شما وظایف بیشتری را در مدت زمان کمتری انجام دهید، این این قطعا در کیفیت کار تاثیر می‌گذارد. علاوه ‌بر این، شما را عصبی و زودرنج می‌کند و تمرکز شما را کاهش می‌دهد. بنابراین، بهتر است از پرمشغلگی بپرهیزید، مگر اینکه مجبور باشید.


۶-‌آستانه تحمل‌تان را بالا ببرید

این مهم‌ترین و موثرترین روش مقابله با استرس شغلی است. یاد بگیرید که با دیگران صبورتر باشید. بر سر زیردستان‌تان در محیط کار و فرزندان‌تان در منزل فریاد نکشید. فریاد زدن به هیچ‌وجه به شما کمکی نمی‌کند. در عوض، تقصیرات کوچک اطرافیان‌تان را ببخشید و فراموش کنید؛ عصبانیت خود را کنترل و آرامش خود را در هر شرایطی حفظ کنید.


۷-از «نه» گفتن نترسید

بیشتر مردم با این مشکل مواجه‌اند. به تعهداتی فکر کنید که واقعا نمی‌خواستید آنها را قبول کنید. اگر فکر می‌کنید درخواست‌های غیرمنطقی همکاران و مافوق‌هایتان موجب استرس شما می‌شود، از انجام دادن آنها خودداری کنید. در شرایط موجه هیچ‌گاه در «نه» گفتن تامل نکنید.

۸-آرامش خودتان را حفظ کنید

آرام کردن ذهن و جسم نه‌تنها مثل یک تسلی‌‌بخش استرس عمل می‌کند، بلکه بازدهی شما را افزایش می‌دهد. بعضی اوقات هیچ کاری انجام ندهید، تلفن خود را خاموش کنید و فقط چند دقیقه آرام روی صندلی بنشینید. همچنین هنگام رانندگی به سمت خانه به موسیقی مورد علاقه‌تان گوش دهید تا اعصاب‌تان آرام شود. موسیقی بهترین روش برای تسکین استرس و رسیدن به آرامش روحی است.

کمی استرس برای بازدهی‌تان واقعا سودمند است و در محیط کار فضایی رقابتی برای کارمندان ایجاد می‌کند. با این حال، نباید از حدی که موجب بیماری‌های روانی و جسمی در افراد می‌شود، تجاوز کند