اینترنت اشیا (IoT) چیست و چه اهمیتی دارد؟

 اینترنت اشیا (IoT) چیست؟

به بیان ساده، اینترنت اشیا یا IoT عبارت است از اتصال دستگاه‌های مختلف به یکدیگر به کمک اینترنت. منظور از دستگاه ها میتواند هر وسیله‌ای که فکرش را بکنید، از گوشی هوشمند و هدفون، تا قهوه‌ساز و Internet of thingsماشین لباس‌شویی باشد. اینترنت اشیا یک شبکه بسیار بزرگ از اشیا(همچنین انسان‌ها) است که تعداد زیادی اتصالات دارد. ارتباط اعضای این شبکه به صورت انسان-وسیله، وسیله-وسیله و انسان-انسان است. شرکت تحلیل داده گارتنر، پیش بینی کرده که تا سال 2020 بیش از 26 میلیارد دستگاه متصل به هم وجود خواهد داشت. البته اگر پیشرفت خانه هوشمند و امکاناتی که فراهم میکند را در نظر بگیریم، این عدد چندان غیر واقعی به نظر نخواهد رسید.
 
مفهوم اینترنت اشیا در عین سادگی بسیار گسترده است. شاید همین گستردگی و وجود کاربردهای زیاد باعث شود که در فهم آن سردرگمی ایجاد شود. برای مشخص شدن موضوع بهتر است به این سوال پاسخ بدهیم که اصلا چه نیازی به اتصال همه چیز به اینترنت هست؟
 
دلایل اهمیت اینترنت اشیا
در دنیای امروز که کاملا تحت سلطه فناوری دیجیتال است، اینترنت اشیا نقش مهمی در زندگی ما ایفا می‌کند. IoT یک اکوسیستم ایجاد کرده که اجزای آن هر کاری را به صورت هوشمند انجام می‌دهند. پیشرفت و توسعه اینترنت اشیا انقلابی را در تلفن‌های همراه، خانه و سایر لوازم متصل به اینترنت ایجاد کرده است.
 
اینترنت اشیا به یک تکنولوژی ضروری برای تجارت و صنعت تبدیل شده است. بینشی که از اطلاعات جمع‌آوری شده به صاحبان کسب و کارها داده می‌شود، هزینه‌ها را کم کرده و امنیت و کیفیت را بالا می‌برد.
 
اما دلیل اصلی اهمیت اینترنت اشیا، این نیست که می‌توان به کمک آن قبل از رسیدن ماشین به پارکینگ چراغ‌ها را روشن کرد. بلکه علت اصلی، داده‌هایی است که دستگاه‌های متصل درباره کاربران جمع‌آوری می‌کنند. مجموعه داده‌های به دست آمده از دستگاه‌ها به مصرف‌کنندگان، کسب و کارها و حتی شهرها اجازه می‌دهند تا کارایی بیشتری داشته باشند.
IoT به ما کمک می‌کند که هوشمندانه کار کنیم، هوشمندانه زندگی کنیم و همزمان با داشتن رفاه بیشتر، کنترل کاملی بر زندگی خود داشته باشیم.
 
مزایای IoT
مزایای IoT را می‌توان در هر جنبه‌ای از زندگی فردی و اجتماعی افراد و همچنین تجارت‌های مختلف دید. برخی از مهم‌ترین مزایای استفاده از اینترنت اشیا در زیر آمده است:
• دسترسی راحت‌تر به اطلاعات و داده‌های دور از دسترس
• ارتباط بهتر اشیا با هم، به منظور کم کردن ناکارآمدی
• صرفه‌جویی در مصرف انرژی و زمان
• اتوماسیون
• فراهم کردن شرایط نظارت کامل بر اشیا
• کاهش مداخله انسان و در نتیجه، کاهش خطای انسانی
• بهبود کیفیت زندگی، با خودکارسازی وظایف روزمره
 
کاربردهای IoT
با گذر زمان و پیشرفت تکنولوژی، لیست کاربردهای اینترنت اشیا طولانی‌تر خواهد شد. در آینده نزدیک از اینترنت اشیا به کمک هوش مصنوعی برای ارائه راه‌حل‌های هوشمند استفاده میشود. در ادامه 7 تا از مهم ترین کاربرد های اینترنت اشیا تا به الان آمده است.smartcity1- خانه هوشمند
2- شهر هوشمند
3- ماشین هوشمند
4- کشاورزی هوشمند
5- سلامتی و تناسب اندام
6- IoT در چرخه تولید
7- اینترنت اشیا بسیار کوچک
 
اینترنت اشیا چگونه کار می‌کند؟
دستگاه‌های IoT شامل سنسورها و ریزپردازنده‌هایی هستند که بر روی داده جمع‌آوری شده توسط سنسورها به وسیله یادگیری ماشین عمل می‌کنند. می‌توان هر دستگاه IoT را کامپیوتری کوچک در نظر گرفت که به اینترنت متصل است. زمانی که یک داده دریافت می‌شود، نرم‌افزار آن را پردازش کرده و تصمیم می‌گیرد که چه کاری انجام دهد (هشداری را اعلام کند، بدون نیاز به کاربر سنسورها را تنظیم کند و …).
 
یادگیری ماشین یعنی کامپیوتر مانند انسان عمل کرده و مشابه انسان یادگیری را انجام دهد. این یادگیری با جمع‌آوری داده‌های اطراف انجام شده و همان چیزی است که باعث هوشمند شدن یک دستگاه می‌شود. داده‌ها به ماشین کمک می‌کنند که علایق و اولویت‌های شما را تشخیص داده و خودش را به طور خودکار با آن‌ها تطبیق دهد. به عبارت دیگر، یادگیری ماشین نوعی هوش مصنوعی است که به کامپیوترها امکان یادگیری می‌دهد، بدون اینکه کسی روی آن ها برنامه‌ای بنویسد.
 
در صورتی که دخالت کاربر مورد نیاز باشد یا کاربر بخواهد خودش سیستم را بررسی کند، یک رابط کاربری این امکان را به او خواهد داد. هر تغییر یا عملی که توسط شخص انجام شود، برای سیستم و در نتیجه همه دستگاه‌های متصل فرستاده خواهد شد.
 
IoT در هوشمندسازی ساختمان
یکی از مهم‌ترین کاربردهای اینترنت اشیا هوشمندسازی ساختمان است. می‌توان گفت که IoT باعث تحولی کامل در صنعت هوشمندسازی شده است. هدف از هوشمندسازی خانه، کنترل وسایل، ایجاد راحتی و آسایش و تامین امنیت می‌باشد.
 
اما چطور اینترنت اشیا داشتن خانه هوشمندتر را ممکن می‌کند؟ IoT با اتصال پلتفرم‌ها و سیستم‌های مکانیکی، الکتریکی و الکترومکانیکی به ساخت شبکه‌های پویا، سازگار و هوشمند کمک می‌کند. این سیستم‌ها با هم در ارتباط هستند. در نتیجه می‌توانند با نظارت بر خود و یکدیگر، هر زمان که لازم باشد عملی را انجام دهند. همچنین داده‌های جمع‌آوری شده از دستگاه‌های متصل، به مدیران ساختمان‌ها کمک می‌کند که با تجزیه و تحلیل اطلاعات، کارایی را بالا برده و ساختمان‌های هوشمندتری را ایجاد کنند.
 
منبع: تپ لایف