تبلیغات اینترنتی و حقوق نادیده گرفته شده کاربران

پدر و مادرها علاقه خاصی به نرم افزارهای شرکت Hooked on phonics – برنامه های فهمیدن تا خواندن – دارند ، این شرکت در وب سایت خود تعهد داده است که : هرگز اطلاعات شخصی مشتریان خود را به دیکر شرکتها اجاره نخواهد داد و نخواهد فروخت. اما تمام این تعهدات توخالی است. در صفحات عمومی این شرکت بازرگانی " آغاز یادگیری " ، که تولیدات کالیفرنیا بر اساس این شرکتهای مادر می باشد؛ اجاره لسیت خریداران از "هوکد ان فونیک " به دیگر شرکتها ، آگهی شده است. بهای اسم هر هزار نفر ۹۵ دلار است ، که شرکتها می توانند تبلیغات اسپم گونه خود را به ۱۰۵۹۳۶ نفر که در سال گذشه "هوکد آن فونیک " را خریداری کرده اند ، بفرسنتد. در آگهی لیستها، اطلاعاتی در مورد خریداران برای دیگر شرکتها اشاره شده است ؛ به عنوان مثال: سن بچه هایی که این نرم افزار را خریده اند. پیش از آنکه از طرف واشنگتن پست درباره این موضوع تحقیق و تفحص شود ، این شرکت سیاست نهانی خود را تغییر داد و دیگر ارایه چنین اطلاعاتی را متوقف کرد. یک انجمن سخنگوی زنان در این باره گفت: این شرکت شیوه خود را باسادگی و آرامی تمام به صورت امروزی درآورده ؛ وی همچنین می افزاید که خریداران تمایل دارند که از این تغییرات باخبر شوند و مجالی به آنها داده شود که اسم خود را از این لیست پاک کنند. " هوکد آن فونیک " فقط یکی از این فروشندگان اطلاعات است ؛ بازار یابان و دیگرا رائه دهندگان خدمات مجموعه های خود را گسترش داده و از آدرسهای ایمیل و دیگر اطلاعات شخصی مشتریان خود سوء استفاده می کنند و این در حالی است که بیمه ها از بسیاری از حقوق خصوصی افراد حفاظت کرده و به نظر مشتریان نیز در مورد آنکه به چه میزان متقاضی آگهی ها هستند احترام می گذارند. بسیاری از شرکتها شیوه هایی را طراحی و استفاده می کنند که هدفهای اصلی آنها را پنهان می کند و با این شیوه ها مجموعه اطلاعاتی را بدست می آورند که از طریق آنها به سود سرشاری نیز م یرسند؛ قابل توجه اینکه وقتی ارزش این اطلاعات بالاتر می رود که ، افراد بیشتر و بیشتری از طریق اینترنت خرید کنند واطلاعات بدهند. " جوزف ترو " استاد دروس مرتبط با رسانه در دانشگاه پنسیلوانیا که تخصصش د ر بازاریابی جمعی است می گوید: شرکتها همچنان آ زادانه به این کار ادامه می دهند و از اطلاعات هویت شخصی افراد سوء استفاده و بهره برداری می کنند.

برخی از وب سایتها بدون ذره ای شرمساری همه اطلاعاتی را که می توانند از بازدید کنندگان سایتها و کسانی که از آنها خرید کرده اند را جمع آوری کرده و به صورت تجاوزکارانه ای تمام آن اطلاعات را در اختیار آگهی دهندگان و بازرگانان قرار می دهند. با این روشها آن دقت و توجه کمی هم که وجود داشت در سیل ایمیل آگهی های ناخواسته غرق می شود . در عوض خرده فروشان ، آگهی دهندگان و عاملان خدمات اینترنتی همانند شرکت مایکروسافت ، امریکن آن لاین ویاهو، موقفیت زیادی را در کسب توجه قانون گذاران دولتی به اعمال فریبنده تغذیه کنندگان سایتهای پورنوگرافی به دست آوردند. " مولاری دانکن " رییس ارشد و مشاور عمومی فدراسیون خرده فروشان ملی درباره مسیر اصلی که اعمال تجاری شرکتها را کنترل می کند ، بحث و گفتگو می کند. وی گوید: نگرانی شما برای دریافت کوپنهای "گپ " نیست ؛ بلکه توجه شما به ایمیلهای ناخواسته ای است که از طرف شرکتهای تجاری ، تبلیغاتی بهمراه تعداد زیادی عکس مستحجن (پورنوگرافی)و چیزهای دیگری که به آنها نیاز ندارید ؛ برای شما ارسال می شود. با هجوم این ایمیل ها ، اکثر شرکتها برای نفروختن اطلاعات مشتریان خود تعهد کرده اند ؛ اما بسیاری نیز به اجاره مطالب اینچنینی توجه نکرده اند. به عبارت دیگر ، دارند گان این لیستها اطلاعات مشتریهای خود را منتشر نکرده اند، اما آنها نا خواسته پیغامهایی را از خارج فروشگاه به صاحبان این لیستها می فرسنتد. این لیستهای قابل دسترس برای اجاره به هزاران نفر مثل سازمانهای تخصصی ، مجله ها و حتی گروههای وابسته سیاسی مثل جمهوریخواهان طرفدار مسیح ( Republican for Jesus ) هدف گیری شده است.

به عنوان مثال اخیرا نیز " کریستوفر " لیست آدرسهای پستی گروهی از خیرین را آگهی کرده بود. سخنگوی خیریه زنان می گوید: اجاره این لیستها فقط شامل اطلاعات مربوط به خیرین بوده که تنها ادرس پستی آنها درخواست شده بود نه ایمیلهایشان. وی افزود که این افراد هیچگونه اطلاعات شخصی را منتشر نمی کنند و وب سایت خیریه هرگز آدرسهای ایمیل هبه کنندگان را نفروخته است. هم اکنون نیز فرصتی پیش آمده که آدرسهای مستقیم این خیرین از لیست نامشان برداشته شود و به لیست سازمان شاید فقط برای " یادآوری " اضافه شود. گاهی اوقات مشتریان شاید خبر نداشته باشند که با دستهای خودشان اطلاعات زیادی را به فروشندگان ، کسانی که در پشت تعدادی از وب سایتها هستند ، ارایه می دهند. شرکت Utah که یکی ازعمده ترین تولید کنندگان نرم افزارها ی " سبدهای خرید " اینتر نتی است ، از خرده فروشان آن لاین استفاده می کند و تاجران نیز از این خدمات برای اداره کردن معاملات خودشان بهره می برند. مشتریان اقلام مورد نیاز خود را انتخاب می کنند و آنها را در سبدهای خرید مجازی قرار می دهند که صورتحساب کالاهای خود را نیز از طریق فرستادن اطلاعات شخصی خود آماده می کنند. "

Cartmanager" شرکتی که هزاران معامله برای فروشنگان اینترنتی را ترتیب می دهد، ماه گذشته اعلام کرد که لیست آدرسهای پستی و ایمیل ۷۸۱۰۰۰ از مشتریان خود را که به طور مرتب خرید آن لاین می کنند را اجاره داده است. مدیر " کارت منیجر" می گوید که این در واقع یک نوع قسمت کردن اطلاعات است ، اما مشتریها این انتشار مفید را اشتباهی متوجه شوند. وی همچنین می افزاید که یک فروشنده اجازه خود را برای نگاه کردن به این سند های شخصی از شرکت می گیرد ؛ چرا که فروشنگان اینترنتی از طریق این اطلاعات می توانند مشتریان خود را بشناسند.