استراتژی بازاریابی دیجیتالی

بازاریابی دیجیتال ، فرآیندی است که طی آن شرکت به صورت رقابتی یا انحصاری، از تکنیک ها و تاکتیک های و ابزار دیجیتالی برای ایجاد ارزش برای مشتریان خود استفاده می کند. محصولات و خدمات شرکت (محصولات دیجیتال) را که نیاز و خواسته مشتری را برآورده می کند، تبلیغ میکند (تبلیغ دیجیتال) و امکان ارائه (فضای دیجیتال) این محصولات را فراهم می کند و در نهایت، ارزش ایجاد شده (قیمت دیجیتال) آنلاین را استخراج می کند.
به طور کلی این عناصر استراتژی بازاریابی دیجیتالی شرکت را تشکیل می دهند. اصطلاح "دیجیتال" هر فعالیتی که در اینترنت انجام می شود را در بر می گیرد ، و شامل مجموعه ای از شبکه های متصل به شبکه عمومی و خصوصی است که از یک پروتکل ارتباطی استاندارد مانند World Wide Web (وب)، ایمیل و انتقال فایل استفاده می کنند. اکثر فعالیت های بازاریابی امروزه بر روی وب انجام می شود و به عنوان "تجارت الکترونیک" شناخته می شود. این تجارت مانند تجارت سنتی چهار رکن اساسی دارد : 1.محصول دیجیتال، 2.تبلیغات دیجیتال 3.فضای دیجیتال و 4. قیمت دیجیتال
قبل از حرکت به سمت تصمیمات استراتژیک در بازاریابی دیجیتال، باید به این سوال پاسخ داد که  ما چگونه می توانیم وارد این کار شویم ('ما' به معنی شرکت هایی با استراتژی های دیجیتال) و حرکت های اخیر شرکت های آنلاین بزرگ (مانند گوگل، فیس بوک، آمازون، ابی) در فضای دیجیتال را که با ابزارهای جدید بازارهای سنتی را به دیجیتال تبدیل کرده اند، درک کرد.
تغییر رفتار مصرف کنندگان به عنوان کسانی که بیشتر اوقات آنلاین هستند نیز نیاز به بررسی دارد.اینترنت به مدیران اجازه می دهد تا سریعتر و دقیق تر اطلاعات جدیدی درباره رفتار مصرف کننده جمع آوری کنند. این  امر به شرکت ها اجازه می دهد تا علاقه مخاطبین، و واکنش به پیام های تبلیغاتی، پیشنهادات و خرید در زمینه های مختلف را اندازه گیری کنند. تجزیه و تحلیل این داده ها به شدت نحوه تخصیص بودجه بازاریابی را بین آفلاین و آنلاین  تغییر میدهد.
شرکت هایی که در حال انتقال از  بازار سنتی به دیجیتال هستند ، با یک سری موانع مواجه می شوند. از جمله آنها می توان به موارد زیر اشاره کرد: چگونگی تغییر، اضافه یا جایگزینی چهار اصل اساسی(محصول، قیمت، تبلیغ، فضا) سنتی در بازار دیجیتال ؟ تصمیم گیری درباره انتقال سریع و هم زمان چهار رکن یا انتقال تدریجی آنها ؟ و ...
سانیل گوپتا و جان دیایتون چهارچوبی برای کمک به مدیران در انتقال شرکت به فضای دیجیتال ایجاد کردند. این چهارچوب با تجزیه و تحلیل تکنولوژی دیجیتال (به عنوان مثال رسانه های اجتماعی، تلفن همراه، موتورهای جستجو) آغاز می شود، که بر رفتار مصرف کننده و پویایی صنعت تاثیر می گذارد. تغییرات در پویایی صنعت، به صورت منطقی بر برنامه های بازاریابی و ابزار مورد استفاده (مثلا تبلیغات رسانه های اجتماعی، تبلیغات تلفن همراه، تبلیغات جستجو) تاثیر می گذارد. در نهایت انتقال دیجیتال با تغییرات در ظرفیت سازمانی برای موفقیت پایدار اجرا می شود.