دستگاه منبت

منبت کاری با چوب یکی از ظریف ترین صنایع دستی است که تلفیقی از هنر و حوصله هنرمندانی است که با مواد اولیه ی ارزان و ساده، محصولاتی با ارزش خلق می کنند، هنرمندانی که با چند قلم و اسکنه ای فلزی ذهنیات خود را با خطوط کوفی، نقوش اسلیمی، ختایی و گل و مرغ و ... روی چوب کنده کاری می کنند.

منبت کاری هنری است مشتمل بر حکاکی و کنده کاری بر روی چوب . این هنر دستی نماد احساس، ادراک ، اندیشه و خلاقیت هنرمندان که با ذوق و سلیقه سرشار ، اثر هنری را ابداع می کنند.

با توجه به اسناد و مدارک موجود منبت کاری در ایران ، سابقه این صنعت به 1500 سال می رسد و قدیمی ترین اثر منبت کاری موجود یک لنگه در چوبی است و روی آن با خلال هایی از چوب گردو و نقوش زیبایی تزئین شده است.

بعد از ظهور اسلام و با توجه به شیوع روحیه ساخت مراکز و مساجد اسلامی ، هنرمندان ایرانی جز اولین کسانی بودند که تمامی توان و استعداد خویش را صرف تزئین مساجد کردند و به موازت هنرنمایی معماری ، کاشیکاران و گچبرها منبت کاران نیز آثاری چون رحل قرآن، منبر، در و پنجره های که نشان دهنده ذوق و هنر بود ، را خلق کردند.

ایرانیان باستان هم چنان که در هنر نقاشی و کنده کاری و حجاری پیش از دیگر اقوام به موفقیت هایی دست یافته بودند،به تدریج به فنون و ظرافت هنری این رشته نیز آشنایی پیدا کرده اند.

مهرهای استوانه یی مربوط به آریاهاهمراه با نقوش بسیار زیبا و حک صور و اشکال مختلف بر روی آنها از هنرهای ارزنده ی قوم آریایی است که نمونه هایی از آنها مربوط به چندهزار سال قبل باقی مانده است.

منبت کاری قطعات ساده را می توان با سرعت بالایی با دست یا با کمک دستگاه های ساده انجام داد. اما در مورد قطعاتی که طرح های پیچیده و ظریف دارند موضوع متفاوت است. منبت کاری چنین قطعاتی اولا نیازمند وجود منبت کاران بسیار ماهر است. ثانیا به خاطر ظرافت طرح ، زمان زیادی صرف ساختشان می شود و در نتیجه ، هزینه زیادی برای ساختن این قطعات باید صرف شود. در چنین مواردی ، دستگاه های سی ان سی مخصوص منبت کاری ، گزینه هایی بسیار عالی هستند.

دستگاه های سی ان سی مخصوص منبت کاری ، معمولا بیش از یک اسپیندل دارند و برای تولید قطعات منبت مورد استفاده در مبلمان استیل ، بوفه های منبت کاری شده و غیره کاربرد دارند.

- این دستگاه مخصوص منبت کاری ، قادر است هم قطعات منبت مسطح و هم قطعات منبت مدور (مانند پایه های چوبی منبت کاری شده) را بتراشد.

- این سی ان سی منبت کاری ، 4 محوره است (در جهت های X ، Y ، Z و یک محور دورانی حرکت دارد) و به همین خاطر می تواند طرح هایی پیچیده تر از دستگاه های 3 محوره معمولی را تراش دهد.

- دارنده
دستگاه منبت کاری کامپیوتری ، می تواند قطعه منبت مورد نظر خود را که یک هنرمند منبت کار تراشیده است با اسکنرهای سه بعدی اسکن کرده و بدون نیاز به طراحی ، فایل اسکن شده را برای تراش به دستگاه ارسال کند.

حوزه های استفاده: ساخت قطعات منبت برای مبلمان ، ساخت تابلوهای منبت ، ساخت قاب های منبت کاری شده و ساخت سایر قطعات از مواد نرم در تیراژ انبوه.